Jak unikać greenwashingu, czyli zasady stosowania oświadczeń środowiskowych

Greenwashing, czyli pseudoekologiczny marketing produktów i usług, to zjawisko, które coraz bardziej interesuje nie tylko konsumentów, ale także prawodawcę. Niedawno na poziomie unijnym weszły w życie nowe przepisy, które mają na celu walkę z tym zjawiskiem.

Data szkolenia
9 stycznia 2025- ONLINE NA ŻYWO
Czas trwania
2 godz.
Koszt szkolenia (1 uczestnik)
490 zł netto

Greenwashing, czyli pseudoekologiczny marketing produktów i usług, to zjawisko, które coraz bardziej interesuje nie tylko konsumentów, ale także prawodawcę. Niedawno na poziomie unijnym weszły w życie nowe przepisy, które mają na celu walkę z tym zjawiskiem.

Mowa tutaj w szczególności o Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/825 z dnia 28 lutego 2024 r. w sprawie zmiany dyrektyw 2005/29/WE i 2011/83/UE w odniesieniu do wzmocnienia pozycji konsumentów  procesie transformacji ekologicznej poprzez lepszą ochronę przed nieuczciwymi praktykami oraz lepsze informowanie. Dyrektywa ta wymaga jeszcze wdrożenia do krajowych porządków prawnych (do marca 2026 r.), niemniej już dziś przez jej pryzmat może być interpretowany zakaz wprowadzania konsumentów w błąd w kontekście wszelkich „zielonych” przekazów w reklamie i oznakowaniu produktów.

Następnym milowym krokiem będzie przyjęcie kolejnych przepisów, które będą szczegółowo określać zasady formułowania tzw. oświadczeń środowiskowych. Obecnie już na poziomie unijnym jest bowiem procedowany projekt dyrektywy z 22 marca 2023 r. w sprawie uzasadniania wyraźnych oświadczeń środowiskowych i informowania o nich (tzw. dyrektywa w sprawie green claims).

Znajomość nowych przepisów i regulacji jest niezbędna dla prawidłowego formułowania wszelkich przekazów (w oznakowaniu, w reklamie czy prezentacji), które dotyczą pozytywnego wpływu na środowisko produktu, procesu jego produkcji lub przedsiębiorstwa.

Na szkoleniu omówione zostaną istniejące i planowane regulacje. Przedstawione zostaną przykłady obecnych dobrych i złych praktyk oraz możliwe sankcje.

Szkolenie w szczególności dedykowane jest osobom zajmującym się marketingiem produktów spożywczych (pracownikom działów firm a także zewnętrznym agencjom).

Zapisz się na szkolenie a dowiesz się m.in.:

  1. Jak poprawnie formułować oświadczenia środowiskowe (green claims)?
  2. Jak wygląda niewłaściwe komunikowanie środowiskowych korzyści związanych z produktem (hasła np. przyjazny środowiskumniejszy ślad węglowybiodegradowalny)
  3. Jak nie narazić się na zarzut greenwashingu?
  4. Jaka eko-certyfikacja jest dozwolona w kontekście właściwości środowiskowych produktów?
  5. Czy i kiedy Unia Europejska wprowadzi obowiązkowy system znakowania środowiskowego żywności? Jakie przepisy zaczną obowiązywać w międzyczasie?

Uczestnicy szkolenia otrzymają certyfikat uczestnictwa oraz materiały szkoleniowe w pliku PDF.

Szkolenie prowadzi wspólniczka Centrum Prawa Żywnościowego i Produktowego – dr Agnieszka Szymecka-Wesołowska.

HARMONOGRAM SZKOLENIA

Czas trwania szkolenia:
10:00 - 12:00

Program szkolenia obejmuje:

  • Pojęcie prawne „greenwashingu” i oświadczeń środowiskowych
  • Obecne zasady formułowania zielonych haseł marketingowych: prawo i samoregulacja w reklamach i prezentacji produktów
  • Przegląd praktyki decyzyjnej i orzecznictwa w zakresie greenwashingu
  • Nowości prawne – czego unikać w „eko-przekazach”
  • Odpowiedzialność i sankcje za stosowanie „ekościemy”

POZOSTAŁE SZKOLENIA Zobacz także

Czekamy na Ciebie Napisz do nas!

Nasze usługi kierujemy do wszystkich podmiotów prywatnych i publicznych związanych z sektorem rolno-spożywczym: przedsiębiorstw indywidualnych (producenci, przetwórcy, agenci, dystrybutorzy, importerzy) oraz organizacji. Pomagamy wszystkim – od międzynarodowych korporacji po start-upy.