Centrum Prawa Żywnościowego wygrało sprawę przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym zarzucając Państwowej Inspekcji Sanitarnej brak kompetencji do kontroli znakowania produktu spożywczego.
W Polsce uprawnienia do kontroli etykiet produktów spożywczych ma przede wszystkim Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych oraz Państwowa Inspekcja Sanitarna. Pierwsza inspekcja odpowiada za kontrolę jakości handlowej żywności, a druga – Sanepid – kontroluje jej bezpieczeństwo i warunki zdrowotne.
Niestety w praktyce kontrolnej znakowania żywności podział kompetencji pomiędzy organy nie jest zawsze oczywisty i Państwowa Inspekcja Sanitarna kwestionuje oznaczenia niemające nic wspólnego z zagadnieniami bezpieczeństwa. Taką sytuację mieliśmy w przypadku oznaczenia wskazującego na sposób wytworzenia produktu spożywczego (bułki tartej), które zdaniem organu miało być nierzetelne (czyli naruszać art. 7 ust. 2 rozporządzenia nr 1169/2011).
Na szczęście przedsiębiorca ma prawo do odwołania się do organu wyższej instancji, a potem do sądu administracyjnego, aby dochodzić swoich racji, w czym mu pomogliśmy do szczęśliwego końca. Dlatego warto za każdym razem weryfikować, czy kontrolujący produkt organ ma do tego w ogóle kompetencje.