Zmiany w przepisach o marnowaniu żywności!

 
Ustawa o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności wprowadza opłaty za żywność zmarnowaną. Jednak przez nieprecyzyjną definicję marnowania żywności pojawiały się liczne wątpliwości interpretacyjne. Na przykład, czy żywność przeterminowana oraz produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego powinny podlegać tej opłacie?

Różne podejścia organów kontrolnych i sądów

 
W wielu przypadkach organy kontrolne uznawały, że takie produkty mieszczą się w definicji zmarnowanej żywności, a zatem powinny podlegać opłacie. Natomiast sądy administracyjne, w większości, przyjęły odmienne stanowisko.
 

Wyrok NSA na korzyść przedsiębiorców

 
W końcu, sprawa została rozstrzygnięta przez Naczelny Sąd Administracyjny, który w wyroku z dnia 3 grudnia 2024 r. uznał, że żywność przeterminowana oraz produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego kategorii 3 nie powinny podlegać opłacie. Sąd stwierdził, że marnowanie żywności to wycofywanie z dystrybucji tylko takiej żywności, która spełnia wymogi prawa żywnościowego. W związku z tym, produkty przeterminowane i kategoria 3 nie kwalifikują się jako zmarnowana żywność.
 

Co dalej? Nowelizacja ustawy!

 
Obecnie mamy ugruntowaną linię orzeczniczą dotyczącą opłat za marnowanie żywności. Jednak warto pamiętać, że planowana jest nowelizacja ustawy, która rozszerzy definicję marnowania żywności.
 
Masz pytania?
Jeśli nie jesteś pewny, jak interpretować przepisy dotyczące marnowania żywności, czy poszczególne produkty można uznać za zmarnowane, lub masz wątpliwości co do wysokości opłaty, zapraszamy do kontaktu. Chętnie pomożemy!
 
📱 +48 511-444-302
📍 Wiejska 17 lok. 6, 00-480 Warszawa
✉️ szkolenia@food-law.pl
🌐 www.food-law.pl
 
Nadzór nad kosmetykami w 2024 roku

Nadzór nad kosmetykami w 2024 roku

W lutym 2025 r. opublikowano wyniki kontroli przeprowadzonych przez organy kontrolne inspekcji sanitarnej, w ramach prowadzonego nadzoru nad produktami kosmetycznymi.   W 2024 r.