25 listopada 2022 r., NSA wydał wyrok, w którym ocenił określenie „Kuchnia Staropolska” na etykiecie produktu „Leczo warzywne”. NSA podzielił stanowisko organu, uznając, że obecność skrobi modyfikowanej (składnika poddanego modyfikacji metodą chemiczną, charakterystycznego dla produkcji przemysłowej) oraz ekstraktu z papryki, wyklucza możliwość zastosowania hasła „staropolskie” w opisie produktu.
W uzasadnieniu wyroku, NSA podkreślił, że określenie „Kuchnia Staropolska” składa się ze słów „które w powszechnym odbiorze mogą się kojarzyć i kojarzą z tradycyjnym i zgodnym z polskimi recepturami sposobem wytworzenia produktu, a przy tym bez wykorzystania nieprzetworzonych składników”, co zdaniem NSA „niesie ze sobą mylne wyobrażenie potencjalnego klienta o wymienionym wyrobie, a mianowicie odnośnie do, w szczególności metod jego wytwarzania i jego właściwości.”
Co ciekawe, NSA odniósł się także do faktu, iż „leczo” nie jest daniem polskim, ale pochodzi z kuchni węgierskiej. Pojawia się więc wątpliwość, czy w przypadku braku skrobi modyfikowanej i ekstraktu z papryki, produkt ten mógłby zostać określony jako „staropolski”.
Wyrok NSA potwierdza, że dobrowolne hasła marketingowe są dokładnie analizowane przez organy urzędowej kontroli oraz sądy i mogą być uznane za wprowadzające konsumenta w błąd. Sporządzając etykietę warto więc przyjrzeć się jej pod kątem ryzyka związanego z zastosowanymi opisami.
Wyrok z uzasadnieniem znajduje się pod linkiem: