Kryptoreklama suplementów diety – są pierwsze zarzuty Prezesa UOKiKd

Kryptoreklama suplementów diety – są pierwsze zarzuty Prezesa UOKiKd

O tym, że działaniom influencer’ów przygląda się uważnie Prezes UOKiK pisaliśmy już we wrześniu zeszłego roku[1]. Od tego czasu temat reklamy w social media wciąż jest przedmiotem dyskusji w środowisku samych osobowości internetowych, ale także podmiotów działających na rynku marketingu i prawników. Ostatnio szerokim echem odbiła się informacja o pierwszych karach finansowych dla najbardziej znanych celebrytów za brak współpracy z Prezesem UOKiK, w wysokości 139 tys. zł[2]. Aktualnie natomiast najważniejszym news’em jest postawienie zarzutów trzem influencer’om z branży fitness i ich reklamodawcy w związku z nieprawidłowym oznaczaniem treści komercyjnych na Instagramie[3]. Wygląda na to, że reklamy suplementów diety, są głównym polem zainteresowania UOKiK, ponieważ rynek ten został jako pierwszy poddany ocenie. Jak czytamy w komunikacie: „To nie koniec – analiza rynku trwa”.

Czy jest się zatem czego obawiać? Owszem, ponieważ kontrola prawidłowego oznaczania reklamy dotyczy nie tylko „tradycyjnych” mediów, ale także najnowszych platform społecznościowych m.in. Instagram, TikTok, Facebook i Youtube i ich różnych funkcjonalności (posty, reelsy, stories). Poza tym konsekwencje nieprawidłowego zasygnalizowania konsumentom, że mają do czynienia z materiałem komercyjnym to bardzo wysokie kary finansowe. Prezes UOKiK dysponuje bowiem prawem do nałożenia kar w wysokości nawet do 10% obrotu przedsiębiorcy osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary, nawet w przypadku działań nieumyślnych[4].

O przykrych skutkach ukrywania informacji o reklamie może już niedługo przekonać się spółka wprowadzająca do obrotu żywność, w tym suplementy, kierowaną do osób zainteresowanych fitness’em pod marką „Olimp Sport Nutrition”. Poza samym reklamodawcą postępowanie wszczęto również względem współpracujących z nim osobistości: Katarzyny Dziurskiej, Katarzyny Oleśkiewicz–Szuba oraz Piotra Liska.

Jak zatem prawidłowo oznaczyć współpracę w social media? Nie wystarczy sam hasztag „#ad”, ale również stwierdzenie „#współpraca” to za mało. Prezes UOKiK sugeruje stosować precyzyjniejsze zwrotny np. „#współpraca_reklamowa”. Wciąż jednak czekamy na kodeks dobrych praktyk oznaczania współpracy w social media, który prawdopodobnie uporządkuje aktualny chaos informacyjny. Co mocno podkreśla Prezes UOKiK,  influencer to przedsiębiorca. Nie może zatem, tak jak w niektórych przypadkach konsument, zasłaniać się nieznajomością norm prawa i jest zobowiązany działać z profesjonalną starannością.

W Centrum Prawa Żywnościowego Food Law śledzimy nie tylko przepisy prawa żywnościowego, ale także inne regulacje wpływające na twój biznes. Zgłoś się do nas i sprawdź, czy reklamujesz produkty w sposób zgodny z prawem. Zleć nam audyt współpracy z influenserami i nie narażaj się na wysokie kary Prezesa UOKiK.

 

[1] https://product-law.pl/wspolpracujesz-z-influencerami-lepiej-sprawdz-zgodnosc-z-prawem-prezentacji-postow-sponsorowanych/

[2] https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=18645&news_page=1

[3] https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=18731

[4] Art. 106 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U.2021.275).

Jakie informacje obowiązkowe powinny znaleźć się na opakowaniu zbiorczym w którym żywność jest prezentowana w obrocie?