W marcu w Rządowym Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (numer z wykazu UD 147). Obecnie projekt ustawy jest na etapie konsultacji publicznych.
Nowe zasady mają ograniczyć jego dostępność oraz zmniejszyć wpływ promocji na decyzje zakupowe konsumentów. Przedstawione zmiany mają obejmować:
Opakowania i formy alkoholu
- Alkohol w opakowaniach do 300 ml będzie mógł być sprzedawany wyłącznie w butelkach szklanych lub puszkach.
- Zakaz sprzedaży alkoholu w formie innej niż płynna – nie będzie można kupić go np. w proszku czy żelu.
Zaostrzenie zasad sprzedaży
- Sprzedawca będzie miał obowiązek żądania dokumentu potwierdzającego pełnoletność kupującego, jeśli ma wątpliwości co do jego wieku. W przypadku nieokazania dokumentu sprzedawca będzie mógł odmówić sprzedaży lub podania napoju alkoholowego.
Koniec promocji i zniżek
- Zakazane zostaną wszelkie formy promocji alkoholu, m.in. rabaty, programy lojalnościowe, bony, nagrody czy gratisy.
- Rozszerzenie zakazu promocji napojów alkoholowych obejmie także piwa.
Surowsze kary
- Wyższe grzywny za nielegalną reklamę i promocję alkoholu – od 20 tys. do 750 tys. zł.
- Rozszerzenie katalogu kar o możliwość nałożenia kary ograniczenia wolności.
Przebieg prac legislacyjnych można śledzić pod adresem: https://lnkd.in/eHjU4__m
📞 22 398 60 79
📌 Wiejska 17 lok. 6, 00-480 Warszawa
📧 biuro@food-law.pl
🌐 www.food-law.pl