Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w wyroku z dnia 20 czerwca 2024 roku (C-296/23) dokonał wykładni przepisów dotyczących reklamy produktów biobójczych.
Sprawa dotyczyła sporu między niemieckim stowarzyszeniem zwalczania nieuczciwej konkurencji a siecią drogerii dm, która oferowała do sprzedaży środek dezynfekujący, oznaczając go m.in. hasłem „przyjazny dla skóry”. Stowarzyszenie uznało, że jest to nieuczciwa reklama, która narusza przepisy rozporządzenia nr 528/2012 i wniosło powództwo do sądów niemieckich, domagając się zobowiązania dm do zaprzestania stosowania tego określenia.
Zgodnie bowiem z przepisami wspominanego rozporządzenia, produkty biobójcze nie mogą być reklamowane w sposób wprowadzający w błąd co do ryzyka, jakie mogą stwarzać dla zdrowia, środowiska lub co do ich skuteczności oraz nie mogą zawierać zwrotów takich jak „produkt biobójczy niskiego ryzyka”, „nietoksyczny”, „nieszkodliwy”, „naturalny”, „przyjazny dla środowiska”, „przyjazny dla zwierząt” ani jakichkolwiek podobnych wskazań.
Niemiecki federalny trybunał sprawiedliwości, rozpatrując sprawę dotyczącą określenia „przyjazny dla skóry”, zwrócił się do TSUE z pytaniem prejudycjalnym dotyczącym zakresu pojęcia „jakichkolwiek podobnych wskazań”.
Trybunał stwierdził, że pojęcie to obejmuje każde określenie, które wprowadza użytkownika w błąd, bagatelizując ryzyko związane z produktami biobójczymi lub zaprzeczając jego istnieniu.
Co do samego zwrotu „przyjazny dla skóry”, Trybunał zauważył natomiast, że hasło to – które na pierwszy rzut oka ma pozytywną konotację i unika przywołania jakiegokolwiek ryzyka związanego ze stosowaniem produktów biobójczych – może nie tylko relatywizować szkodliwe skutki uboczne takiego produktu, ale również sugerować, że może on być nawet korzystny dla skóry. Zwrot ten ma zatem charakter wprowadzający w błąd, co uzasadnia zakaz jego stosowania w reklamie produktu biobójczego.
Dokonana przez TSUE interpretacja przepisów ma doniosłe znaczenie dla podmiotów działających na rynku produktów biobójczych, które powinny zweryfikować, czy informacje zamieszczane na etykietach wprowadzanych przez nie do obrotu produktów oraz treści marketingowe są zgodne z nowymi wytycznymi.
Z orzeczeniem TSUE można zapoznać się pod poniższym linkiem:
https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=287308&pageIndex=0&doclang=PL&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=13092707
Chcesz być na bieżąco ze zmianami w prawie żywnościowym? Poznaj nasz Biuletyn FoodLaw365, który dostarczy Ci informacji o nowych przepisach, orzecznictwie i decyzjach organów: https://lnkd.in/gGuP3yM5
📞 22 398 60 79
📌 Wiejska 17 lok. 6, 00-480 Warszawa
📧 biuro@food-law.pl
🌐 www.food-law.pl