Zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi1 reklama napojów alkoholowych (tj. napojów o zawartości alkoholu powyżej 0,5%) rozumiana jako „publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych” podlega rygorystycznym ograniczeniom. Reklama dozwolona jest bowiem jedynie w przypadku piwa, a i te przekazy muszą spełniać szereg warunków np. nie mogą być kierowane do osób małoletnich, nie mogą wywoływać skojarzeń z atrakcyjnością seksualną, relaksem lub wypoczynkiem, nauką lub pracą, czy też sukcesem zawodowym lub życiowym.
Tyle w teorii. W praktyce przedsiębiorcy często decydują się w kreatywny sposób interpretować reżim reklamowy promując alkohol z wykorzystaniem Internetu i platform takich jak np.: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok. Co ciekawe, tematykę omawialiśmy na łamach portalu wiaodmoscispozywcze.pl 2 we wrześniu w związku ze sporem Jana Śpiewaka z Januszem Paliktoem i Jakubem Wojewódzkim wskazując wówczas, że do tej pory zainteresowanie reklamą alkoholu w Internecie było niewielkie.
14 listopada 2022 r. – wraz z publikacją postu 3 na koncie Instagram prowadzonym przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uległo to zmianie. Post alarmuje bowiem o bezprawności niektórych reklam dostępnych w sieci i zaznacza, że zgłaszane wcześniej sygnały o łamaniu przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi zostały przekazane Prokuraturze Krajowej.
Po czterech godzinach od publikacji post zdobył ponad 60 komentarzy i wzbudził wiele emocji. Jest to wysoce uzasadnione, ponieważ za naruszenie zasad dotyczących reklamy napojów alkoholowych ustawa przewiduje grzywnę w wysokości od 10 000 do 500 000 złotych.
Przedsiębiorco i influencerze, to ostatni dzwonek, aby sprawdzić zgodność Twojej działalności reklamowej z literą prawa. Nie ryzykuj konsekwencjami prawnymi i wizerunkowymi! Skontaktuj się z FoodLaw, a doradzimy Ci jak z poszanowaniem przepisów prowadzić skuteczną komunikację wizerunkową.
1 Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U.2021.1119 ze zm.).
2 https://food-law.pl/news/reklama-alkoholu-w-sieci-kiedy-promocja-staje-sie-przestepstwem/
3 https://www.instagram.com/p/Ck8F9iYOprf/