26 września 2024 r. pojawił się wyrok w sprawie C‑330/23, który rozstrzygnął do której ceny powinna odnosić się wartość procentowa podana w promocji.
Pytanie prejudycjalne, które było przedmiotem sprawy, zostało zadane przez sąd niemiecki przy okazji sporu między stowarzyszeniem konsumentów a spółką działającą na rynku spożywczym. Kluczową rolę w przeprowadzonej analizie odegrała interpretacja celowościowa prawa unijnego. TSUE wskazał bowiem, że założeniem dyrektywy nr 98/6 jest zapewnienie konsumentowi możliwie czytelnych informacji i wysokiego poziomu ochrony, dlatego praktyczne zastosowanie przepisów powinno realizować te założenia.
W konsekwencji ustalono, że deklarowanie obniżenia ceny w postaci wartości procentowej albo hasła podkreślającego korzystny charakter ceny należy odnosić do najniższej ceny z okresu 30 dni przed obniżką, a nie poprzedniej ceny (uwzględniając chronologię jej zmian). Zatem cena sprzedaży produktu przedstawiana w ogłoszeniu jako cena obniżona nie może być tożsama z „wcześniejszą ceną”, ani od niej wyższa.
Co to oznacza dla branży spożywczej? Firmy muszą teraz jeszcze dokładniej monitorować ceny, aby zapewnić konsumentom pełną przejrzystość i rzetelność promocji. Cena przedstawiana jako obniżona nie może być wyższa ani tożsama z „poprzednią ceną”.
To ważny krok w kierunku lepszej ochrony konsumentów i uczciwych praktyk rynkowych!
📱 22 398 60 79
📍 Wiejska 17 lok. 6, 00-480 Warszawa
✉️ biuro@food-law.pl
🌐 www.food-law.pl